zelf brood bakken (tarwe*** spelt/rogge**)

Standaard

Tarwe  *** Tarwe Rogge*** Spelt brood

Kookevenement via activate.me,Knipsel meer info klik op de link

Ingrediënten
500 gram bloem ( naar keuze tarwe, spelt, rogge )
droge gist  ongeveer 5 gr voor tarwe en 7 gr voor spelt of rogge  (teveel gist maakt het brood zuur)
( eventueel1 koffielepel zoetstof rietsuiker dit kan het rijzen bevorderen)dsc02218_small1
1 koffielepel zout  ongeveer 8 gr
1 eetlepel arachideolie
3 dl lauw water

Bereiding

Handen en materiaal goed afwassen voor een goede rijzing van het deeg.
Neem een grote mengkom. Doe eerst het zout in de kom, voeg de bloem bij en één eetlepel olie . Maak een kuiltje in de bloem en strooi in het midden de droge gist. Giet geleidelijk water ( eventueel met zoetstof) in het kuiltje, zachtjes kneden met de hand in de mengkom of met keukenrobot.  Als het deeg een bal vormt, het deeg uit de kom halen en op een glad oppervlak 10 minuten krachtig verder kneden. Lang kneden maakt het brood luchtiger.
Het deeg in een bol draaien en 30 minuten laten rijzen op een warme tochtvrije plaats. Na dit rijzen terug een paar keer kneden en nog één ur tot anderhalf  uur laten rijzen tot het volume ongeveer verdubbeld is. Bakvorm of plaat met weinig olie insmeren. Deeg in de vorm of op de bakplaat leggen, bestrijken met  water en bakken in een voorverwarmde oven. Oven 10 minuten voorverwarmen op 250 gr.
Brood in het midden van de oven plaatsen en 5 minuten bakken op 250 °C, daarna 25 minuten bakken op 220°C.
Rogge en spelt geeft vaster brood.

  • Belangrijke Tips voor een geslaagd broodpisto

Biologische meelverbeteraar    Kan eventueel toegevoegd worden aan het meel. Het zorgt ervoor dat het brood een groter volume krijgt en langer vers blijft. Kan ook zorgen voor een zachtere kruim. Verbeteraar kan verschillende functies hebben. Let goed op de ingrediënten vermeld op de verpakking, weinig verbeteraars zijn gezond.

Gist     Gist en zout gescheiden houden bij de start van de bereiding van het deeg. Teveel gist -> brood smaakt zuur. Te weinig gist->brood rijst niet.  Meer over gist zie http://www.coquinaria.nl/recepten/gist.htm

Broodjes   pistolets  Zelfde bereiding als brood, maar na de eerste rijzing, deeg verdelen in deegballen van 60 à 70 gr. deegbollen apart goed kneden en verdelen over de bakplaat. Korter bakken: 5 minuten op 250°c en 10 minuten op 220°C.

Rijzen    Deeg steeds op een warme rustige tochtvrije plaats laten rijzen, beste resultaat in de oven tussen 20°C en 30°C. Brood altijd afdekken met een propere handdoek als je het verplaatst om de temperatuur constant te houden. Suiker  zorgt voor een betere rijzing van het deeg.

Oven      Eerst brood kort en krachtig bakken op 250°C ( ongeveer 5 minuten) dan op een lagere temperatuur verder bakken. Brood in het midden van de oven plaatsen.   Klop op de bodem van het brood, als het brood hol klinkt , dan is het brood klaar. Met hete lucht oven, is baktijd korter.

Korst    Deeg steeds inwrijven met water  ( met natte handen zacht over brood wrijven) net voor het bakken.  Een bakje met water in de oven zorgt voor een krokantere korst.

Sandwiches Voor een zachtere korst, 1/3 van het water vervangen door melk en een losgeklopt ei (per 500gr bloem) toevoegen.

Gluten   Gluten zijn opgebouwd uit eiwitten. Ze geven elasticiteit aan de producten die van meel gemaakt worden. Hoe meer gluten het meel bevat, hoe steviger het product wordt. Bij het broodbakken is het gluten verantwoordelijk voor het vasthouden van de vrijkomende kooldioxide  in het deeg, waardoor het brood kan rijzen. Het gluten vormt namelijk het skelet van het brood, dus moet het de vulling goed kunnen dragen. Na het bakken zorgt het gestolde gluten ervoor, dat het eindproduct zijn vorm behoudt. Tarwe bevat de meeste gluten.

Volgende »

  1. Pingback: pizza « De Gezonde Smullebek

  2. Pingback: Feestbroden tulband dennenboom*** | De Gezonde Smullebek

  3. Pingback: Broodmaaltijd zonder kaas en hesp :o)* | De Gezonde Smullebek

  4. Pingback: Mais/speltbroodjes** | De Gezonde Smullebek

  5. Pingback: mais soja brood | De Gezonde Smullebek

  6. Pingback: Brood 3 maal anders | De Gezonde Smullebek

  7. Pingback: spelt mais sandwiches ** | De Gezonde Smullebek

  8. Pingback: Zondagse broodjes ** | De Gezonde Smullebek

  9. Pingback: Hazelnotenbroodjes** | De Gezonde Smullebek

  10. Pingback: Veggieworstenbroodjes** | De Gezonde Smullebek

  11. Pingback: Teff -spelt brood ** | De Gezonde Smullebek

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s